تاریخچه سیستمهای CRM
ارتباط صحیح و پایا با مشتریان به یک مسئله بزرگ برای کسب و کارها در جهان تبدیل شده است. بد نیست در مورد تاریخچه حضور نرم افزار CRM بدانیم و در آخر نرمافزارهای خارجی CRM را هم با هم مقایسه کنیم.
دهه 50 میلادی: ظهور Rolodex
یکی از نخستین اشکال CRM ثبت اطلاعات مشتریان از طریق Rolodex است. Rolodex ترکیبی از دو کلمه rolling و index و به معنی ابزار رومیزی که اطلاعات کارتهای تجاری را جمعآوری میکند است.
دهه 60 میلادی: سیستمهای Mainframe در اختیار کسب و کارها قرار گرفتند.
سیستمهای Mainframe که سیستمهای کامپیوتری خیلی بزرگی بودند، برای ذخیرهسازی و پردازش اطلاعات استفاده میشدند. شرکتهای پیشرو با آمدن سیستمهای Mainframe از استفاده دستی Rolodex به استفاده از کامپیوترهای mainframe برای دیجیتالی کردن اطلاعات مشتریان مانند نام، آدرس و جزئیات اشخاص آنها روی آوردند.
دهه 80 میلادی: آغاز بازاریابی دیتابیسی و نرمافزارهای مدیریت اشخاص
در آغاز دهه 80 میلادی، کسب و کارها راهی برای استفاده از اطلاعات مشتریان که در دیتابیسهای بازاریابی جمعآوری کرده بودند یافتند. بازاریابی دیتابیسی فرآیند رسیدن به مشتری در دیتابیس و پیشنهاد محصولات و خدمات به آنها بود. این کار معمولاْ از طریق ارسال ایمیل انجام میگرفت و کاتالوگها از این طریق برای قانع کردن مشتری برای خرید ارسال میشد.
در اواخر این دهه، نخستین نرمافزار مدیریت اشخاص توسط شرکت Conductor Software به نام ACT (مخفف Activity Control Technology که بعدا به Automated Contact Tracking تغییر یافت) ایجاد شد، که وظیفه پیگیری مشتریان و جزئیات آنها را در یک دیتابیس بر عهده داشت.
در این دهه نخستین نرمافزار CRM شرکت مایکروسافت تحت نام Solomon I که از ریزپردازندههای Z-80 استفاده مینمود ایجاد شد.
ابتدای دهه 90 میلادی: ظهور Sales Force Automation
سالها پس از بازاریابی دیتابیسی و نخستین نرمافزار مدیریت اشخاص، تکنولوژی جدیدی برای مدیریت بهتر رشد اطلاعات مشتریان معرفی شد. در سال 1993 نرمافزار Sales Force Automation (SFA) تولید شد و بعدا برای گسترش بازاریابی و خدمات مشتریان توسعه یافت.
در سال 1991 شرکت TLB نرمافزار Solomon IV را توسعه داد که تحت سیستم عامل ویندوز کار میکرد.
اواخر دهه 90 میلادی: معرفی CRM های موبایلی و SaaS
در سال 1999 اولین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان موبایلی بنام Siebel Sales Handheld ابداع گردید. این دستگاه تحت ویندوز CE اجرا میشد و به کاربران اجازه میداد اطلاعات مشتریان را همگامسازی و تبادل کنند. شرکتهای Oracle ، SAP و PeopleSoft نیز در ادامه نسخههای موبایلی CRM خود را ارائه دادند.
در همین سال Salesforce نیز نسخه جدیدی از نرمافزار CRM خود که تحت مدل جدیدی به نام SaaS فعالیت میکرد را در زمانی که استفاده از اینترنت گسترده شده بود، ارائه داد.
برای مطالعه این مقاله به صورت کامل به لینک زیر مراجعه نمایید:
تاریخچه CRM
Comments
Post a Comment